Metodikk
Kontaktperson
Hva er forventningsundersøkelsen?
Forventningsundersøkelsen er Sørøst-Norges lokale undersøkelse for folk og bedrifter.
En forventningsundersøkelse er et robust redskap for å få et bilde av nåværende og framtidig forbrukeratferd, og gir et godt mål på antatt framtidig etterspørsel blant forbrukerne. For bedrifter kartlegger vi grad av optimisme på fem nøkkelindikatorer for økonomisk utvikling. Forventningsundersøkelser brukes som mål på økonomiens tilstand i en rekke land av myndigheter og finansielle aktører.
Vi spør de samme spørsmålene om økonomisk utvikling hvert år for å dokumentere historiske trenger, og nye tema hvert år for å undersøke dagsaktuelle hendelser.
Hvordan kan tro om økonomisk utvikling måles?
For å måle folk og bedrifters tro om økonomisk utvikling har vi valgt ut fem overordnede spørsmål.
For folk spør vi om tro på:
- Tiltro til personlig husstandsøkonomi nå sammenlignet med tidligere
- Tiltro til personlig husstandsøkonomi det neste året sammenlignet med nå
- Synet på landets økonomiske utvikling nå sammenlignet med tidligere
- Synet på landets husstandsøkonomi det neste året sammenlignet med nå
- Bedømming av hvorvidt nå er et godt tidspunkt å foreta større innkjøp til husholdningen
For bedrifter spør vi om tro om følgende kategorier det neste året:
- Antall årsverk
- Omsetning
- Lønnsomhet
- Investeringer
- Etterspørsel
Hvordan blir undersøkelsen gjennomført?
Undersøkelsen blir utført av Kantar, et firma spesialisert på markedsdata og analyse. Basert på tema vi ønsker å undersøke sender Kantar ut spørreskjema til folk og ringer bedrifter for å samle inn data.
Deretter bruker SpareBank 1 Sørøst-Norge innsamlede tall og kommentarer fra folk og bedrifter til å utforme innhold og opplyse om forventninger rundt om i regionen.
Hvem blir spurt i undersøkelsen?
Kantar velger tilfeldig ut bedrifter og folk fra regionen til å besvare undersøkelsen. Hvem som helst kan motta en forespørsel.
Våren 2024 hentet vi inn svar fra totalt 846 bedrifter og 1720 folk fra hele Sørøst-Norge. Til sammenligning henter en nasjonal valgmåling inn svar fra rundt 1000 personer fra hele landet.
Alle som deltar i undersøkelsen forblir anonyme.
Hva er en forventningsindikator?
Forventningsindikatoren er hvordan vi regner ut svarene om folk og bedrifters forventninger.
Alle respondenter får fem spørsmål om forventninger som de må besvare positivt, nøytralt eller negativt. For hvert av spørsmålene (delindikatorer) trekker vi andel negative fra andel positive svar. Det gir fem ulike indekser. Gjennomsnittet gir en total forventningsindeks.
Dersom 60 svarer positivt, 20 er nøytrale og 20 svarer negativt vil vi da få en forventningsindikator på +40.
Hvordan kan jeg stole på at tallene stemmer?
To ting er viktige for et korrekt tallgrunnlag. Først må vi ha et utvalg av folk og bedrifter som faktisk representerer regionen. Kantar sikrer at vi får en randomisert undersøkelse - vi velger helt tilfeldige intervjuobjekter slik at alle i regionen har en like stor sjanse til å bli plukket ut uavhengig av kjønn, alder eller størrelse på bedrift. I noen kommuner kan enkelte grupper være overrepresentert, dette kan komme av at det var disse gruppene som svarte på undersøkelsen eller at det representerer faktiske forhold.
Antallet spurte er også viktig. Kantar sikrer at vi spør et høyt nok antall folk og bedrifter, slik at svarene faktisk kan brukes til å si noe om tilstanden i regionen. Dette er årsaken til at kommuner som Siljan har blitt slått sammen med Skien. I Siljan får vi ikke mange nok svar til å kunne generalisere!
Som med alle undersøkelser eksisterer det et konfidensintervall. Det vil si et slingringsrom på hver side av resultatet. Konfidensintervallet blir oppgitt i hver av undersøkelsene.
For de enkelte kommunene vil marginen være litt høyere, men det er likevel en sjeldent omfattende undersøkelse for hvert lokale sted